6 november - Reisverslag uit Benares, India van Monique & Pim - WaarBenJij.nu 6 november - Reisverslag uit Benares, India van Monique & Pim - WaarBenJij.nu

6 november

Door: Pim

Blijf op de hoogte en volg Monique & Pim

07 November 2016 | India, Benares

Om 4 uur krijg ik mijn wake up call en wordt voor het eerst wakker in India. Ontbijt doen ze hier niet aan en vertrek rond kwart voor 5 naar het vliegveld. Om 7 uur precies vertrekt het vliegtuig naar Varanasi. Half 9 land ik en zie Monique voor het eerst weer sinds een week. Wauw war ziet ze er goed uit, heerlijk ontspannen zo heb ik haar al lang niet meer gezien. Ik wordt ook hartelijk ontvangen door Ravi. Een bevriende taxichauffeur van Ravi brengt ons naar Varanasi, een soort dode rit met over een weg die eigenlijk geen weg mag noemen, voortdurend aan claxonneren. Ergens midden in het centrum eindigt onze rit en moeten we lopend door de mensen massa en zigzag door kleine steegjes naar ons hotel. Monique wekt de indruk hier al een jaar te zijn, vind alles normaal en zorgt ervoor dat ik niet na elke 10 stappen in de koeienpoep sta.
Even mijn spullen naar de kamer brengen en op naar de lassi. We zitten er amper een uurtje en de eerste 5 lijken zijn ons al gepasseerd, worden op een draagbar door een paar man gedragen en naar de burning Ghat gebracht. Wij gaan daar ook een kijkje nemen. Onbeschrijfelijk. Het verhaal van Ravi maakt alles begrijpelijk, maar toch. 6 7 brandstapels. Per dag misschien wel 100 crematies in de open lucht.
Lunchen doen we bij Ganpati op het dakterras met een super uitzicht over de Ganges. Lekker een panecake met banaan.
Daarna even slapen op de kamer.
Om 4 uur hebben wij afgesproken met Ravi en Siliep, de jongen van de boot. Hij laat onze alle Ghats zien waar door de bevolking de zonsondergang wordt gevierd en als laatste wanneer het al donker is de burning Ghat. Wederom zeer indrukwekkend.
Daarna naar de main Ghat alwaar de ceremonie begint. Een dagelijks schouwspel met muziek dans en vuur, waar wij samen met wel 40 andere bootjes voor liggen en de ceremonie kunnen
bekijken. Rond 20:00 uur is alles afgelopen en zijn de duizenden mensen weer vertrokken.
Wij gaan voor ons avondeten naar het guesthouse en zitten lekker op het dakterras te genieten. Vroeg naar bed, want morgen vroeg weer op.