8 november - Reisverslag uit Benares, India van Monique & Pim - WaarBenJij.nu 8 november - Reisverslag uit Benares, India van Monique & Pim - WaarBenJij.nu

8 november

Door: Pim

Blijf op de hoogte en volg Monique & Pim

08 November 2016 | India, Benares

Vanochtend lekker uitgeslapen en ontbeten op het dakterras met uitzicht op de Ganges. Een toast en omelet. Daarna naar de rivier en genieten van de rivier met al het leven er omheen.
Terwijl we een worden met de omgeving kruipt er een vriendelijk Indiaas meisje tegen Monique aan. Zij hadden elkaar al eerder ontmoet deze week en afgesproken dat ze zeker nog wat zou kopen bij haar. Even zitten kletsen, wat foto's gemaakt en uiteindelijk een paar ansichtkaarten gekocht. Ze bleef nog lekker bij ons zitten en wij genoten van haar aanwezigheid. Er zijn hier een paar mensen en kinderen die je graag mee zou nemen, zij is er een van. We hebben al een beetje een ritme gecreëerd hier , dat wil zeggen, eerst naar de koffie, dan een lassi en daarna lunchen. Bij de koffie ontmoeten we Ravi die we vandaag maar kort zullen ontmoeten. Hij heeft vandaag een andere gast die hij begeleid naar de Ghat. Deze keer voor de verandering onze lassi bij een ander lassi cafeetje. Nou moeten we zeggen dat deze toch net wat minder is als wat we gewend zijn. Daarna op naar ons dosa restaurant waar Monique een Dosa en ik een Apanan bestel. Gegarandeerd lekker. Toen geld gepind bij een van de 4 automaten hier in de stad en met een paar duizend roepies terug naar de kamer voor ons middag rust uurtje. De kamer is top, voor het gebouw zit een vriendelijk bewaker die ons een veilig gevoel geeft. Rond 16:00 uur weer op pad en door allerlei kleine straatjes naar de burning Ghat waar alweer meerdere lijken verbrand worden. Het blijft een wonderlijk tafereel wat niet eng of zielig is maar respectvol uitgevoerd wordt. Als toerist moet je wel aanpassen aan de gebruiken en als je dat doet, mag en kan je gewoon ergens op gepaste afstaan kijken hoe de hindisch het crematie ritueel uitvoeren. Als het al donker wordt gaan we naar het kleine podium van de main Ghat. Monique komt al snel aan de praat met de indiaanse vrouw die naast haar zit.
Wij zien de ceremonie voor de laatste keer. Het blijft een mooi schouwspel.
Terug naar het guesthouse voor ons avondeten. Deze keer met een biertje wat achteraf blijkt, 10 duurder is dan een flesje cola.
Bier is hier toch niet zo gewoon en wordt nogal stiekem geserveerd met een servetje om het blikje heen en als je meer bier besteld wordt het in een theepot over geschonken. Grappig.
Daarna terug naar de kamer en onze rugzakken alvast ingepakt.

• 13 November 2016 - 23:53

Gerrel En Paul De Wissink - De Ridder:

Wij gaan over een paar weken ook naar Varanasi. In welk guesthouse zaten jullie daar? Kunnen jullie het aanbevelen?